Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym objawiającym się zaburzeniami w zakresie komunikacji, wyrażania emocji, zachowań społecznych i funkcjonowania w społeczeństwie. Nie wszystkie zaburzenia autyzmu występują u każdego dziecka i nie są wyrażone w tym samym stopniu. Tak, jak nie ma dwojga takich samych dzieci, tak nie ma również dwóch identycznych dzieci z autyzmem. Aby poprawić funkcjonowanie dzieci z autyzmem terapia musi być prowadzona w sposób indywidualny, nastawiając się na poprawę tych obszarów funkcjonowania, z która dziecko ma problemy. Jeżeli dziecko jest wycofane i nie okazuje chęci do podjęcia kontaktu, to stosuje się najczęściej terapię, polegającą na wymuszaniu kontaktu poprzez głaskanie, przytulanie czy utrzymywanie kontaktu wzrokowego. Terapia ta ma na celu zbudowanie więzi między matką i dzieckiem i nauczenie dziecka nawiązywania kontaktu. Kontakt próbuje się nawiązywać też przez terapię więzi muzykoterapię czy hydroterapię. Dzieciom autystycznym niekiedy łatwiej jest otworzyć się w otoczeniu zwierząt niż ludzi, dlatego w terapii autyzmu wykorzystuje się zwierzęta np. konie. Ważne jest, by z dzieckiem autystycznym pracować w dobrze znanym mu środowisku, w którym czuje się ono bezpieczne oraz stosować indywidualnie dobrany program ćwiczeń.